Welke gemeenten doen mee aan het proefproject?
Op deze pagina kunt u zien welke gemeenten meedoen met de ‘Brabantse aanpak’. In onderstaande kaart is het aantal goedgekeurde aanvragen van Fase A2 weergegeven. Klik op de afbeelding om hem in een groter formaat te openen.

Kaartje-aantal-deelnemende-gemeenten

Waar staan laadpalen in de provincie Noord-Brabant?
Op de website www.oplaadpalen.nl vindt u een kaart met alle laadpalen in Nederland. Door in te zoomen kunt u alle laadpunten in de provincie Noord-Brabant bekijken. Op deze website kunt u nog niet zien welke laadpalen in eigendom van de provincie Noord-Brabant zijn. Dit wordt binnenkort bijgewerkt.

Hoe en wanneer kan ik een laadpaal aanvragen?
Het aanvragen van laadpalen kun u doen via de gemeente waar u woont. Op deze pagina vindt u de bij ons beschikbare verwijzing naar de website van de gemeente waarop de procedure voor het aanvragen van een laadpaal staat.

Hoe kan ik een storing, vraag of klacht melden?
Een storing van een laadpaal kunt u melden via het telefoonnummer: 0800 – 023 02 62. Dit storingsnummer staat ook op de laadpaal vermeld. Ook voor vragen of klachten kunt u via dit telefoonnummer terecht.

Welke innovaties kan ik verwachten in de toekomst?
De provincie Noord-Brabant zet in op verschillende innovaties. Een eerste innovatie is het werken met één arbeidsgang. Dat betekent dat de installatie van de laadpaal door één partij plaatsvindt, in plaats van door bijvoorbeeld de netwerkbedrijf Enexis, aannemer en gemeente afzonderlijk. Ook maken we het mogelijk dat e-rijders op termijn een eigen energieleverancier kunnen kiezen. Link toevoegen naar Pilot Free choice supplier Zo kunt u op termijn bijvoorbeeld laden met stroom uit uw eigen zonnepanelen. Daarnaast voeren we diverse optimalisaties door om de kosten voor de laadpalen en het plaatsingsproces te verlagen.

Zijn er verschillen in de aanbieders van verschillende laadpalen?
Er zijn verschillende aanbieders van laadpalen. In Brabant staan onder andere laadpalen van ElaadNL en van de provincie Noord-Brabant. Op termijn komen daar mogelijk laadpalen van andere aanbieders bij. Doorgaans kunt u met uw laadpas bij elke laadpaal terecht. Wel kan de prijs om te laden per aanbieder verschillen.

Wat zijn de kosten voor het laden bij een laadpaal van de provincie?
De provincie brengt kosten in rekening aan de serviceprovider: een starttarief en een installatievergoeding. De serviceprovider bepaalt uiteindelijk zelf wat de e-rijder betaalt. De tarieven per 1 juni 2014 voor provinciale laadpalen voor elektrisch rijden (te herkennen aan het nummer op de paal dat begint met PNB) zijn:

  • Een starttarief van € 0,50 per laadbeurt;
  • Als de provincie de energie doorlevert aan e-rijder, berekenen wij aan de service provider € 0,24 per kWh en een installatievergoeding € 0,05 per kWh;
  • Als de serviceprovider de energie doorlevert aan de e-rijder (zie Pilot Free choice supplier), berekenen wij aan de serviceprovider een installatie vergoeding van € 0,10 per kWh.

Mijn gemeente doet niet mee aan het proefproject. Waar kan ik terecht?
Als uw gemeente niet deelneemt aan het proefproject, neemt u dan contact op met uw gemeente om na te gaan of er andere mogelijkheden zijn.

Met welke laadpassen kan ik laden bij de provinciale laadpalen?
De provincie Noord-Brabant sluit overeenkomsten met elke aanbieder van laadpassen (serviceproviders). U kunt dus met iedere laadpas bij de laadpalen van de provincie terecht.

Hoe zien de laadpalen er uit?
De vormgeving van de laadpalen is afhankelijk van de leverancier. Grofweg hebben laadpalen een oppervlakte ter grootte van een stoeptegel en een hoogte tussen de 1 meter en 1,50 meter. De provinciale laadpalen zijn te herkennen aan het nummer op de paal dat begint met PNB, gevolgd door enkele cijfers.

Wat zijn de technische specificaties van de provinciale laadpalen?
De laadpalen die de provincie plaatsts, voldoen aan een aantal gangbare kenmerken:

  • De laadpalen zijn geschikt voor de openbare ruimte.
  • Daar waar de provincie de stroomlevering voor de laadpalen inkoopt, zorgt zij er voor dat er groene stroom wordt geleverd.
  • De laadpalen worden interoperabel uitgevoerd conform de Nederlandse standaard. Daardoor kan elke e-rijder met een laadpas terecht bij de laadpalen van de provincie.

Er worden in het proefproject laadpalen met één en met twee stopcontacten geplaatst. De laadpaal met één stopcontact kan 11kW vermogen leveren. De laadtijd is afhankelijk van de grootte van de accu in combinatie met het laadvermogen. Twee voorbeelden:

  • Opel Ampera
    Accu 16 kWh
    Laadvermogen 3,7 kW (1 Fase)
    Laadtijd Ca. 4,32 uur (16kWh/3,7kW)
  • Tesla Model S
    Accu 85 kWh
    Laadvermogen 11 kW (3 Fasen)
    Laadtijd Ca. 7,73 uur (85kWh/11kW)

De ‘dubbele’ laadpaal kan per stopcontact tussen de 8,63kW en 11kW leveren. Omdat ‘Smart Charging’ wordt toegepast wordt het vermogen verdeeld over beide stopcontacten. In de meeste gevallen zal 11kW beschikbaar zijn. In het uitzonderlijke geval dat twee auto’s met dit maximale vermogen van 11kW tegelijk willen laden, wordt het beschikbare vermogen gelijk verdeeld en kan elke auto met 8,63kW laden. De laadtijd voor beide auto’s wordt ca. 20 % langer.

Kan ik gratis parkeren of heb ik een parkeervergunning nodig voor een elektrische auto?
Dit is afhankelijk van het beleid van uw gemeente. Op deze pagina vindt u een verwijzing naar de websites van de deelnemende gemeenten, voor zover die bij ons bekend zijn.